Om Piteå Båtklubb

Piteå Båtklubb, grundad år 1922, är en livaktig och välorganiserad båtklubb belägen i Piteå. Med sina ca 850 medlemmar och omkring 500 registrerade båtar, är PBK en av regionens mest betydande båtklubbar. Klubben är ansluten till Svenska Båtunionen, vilket innebär att medlemmarna även får ta del av medlemstidningen Båtliv i sin medlemsavgift.

Klubbens huvudanläggning finns på Svinöra, en vacker plats som är öppen för allmänheten. Här erbjuds medlemmar och besökare tillgång till optimistjollar, kanoter och lasersegelbåtar. Anläggningen är utformad för att vara en familjevänlig miljö med aktiviteter för alla åldrar. Klubben har en särskilt aktiv ungdomsverksamhet med sjösportläger och jollesegling, vilket ger unga seglare möjlighet att utveckla sina färdigheter på vattnet.

Medlemsavgiften erbjuder medlemmarna en försäkring i samarbete med Försäkringsproduktion i Piteå AB. Dessutom administrerar PBK båtorganisationens egen försäkring, vilket ger medlemmarna en extra trygghet.

En av PBKs viktigaste målsättningar är att främja gott sjövett och ökad sjösäkerhet bland båtägare. Vi arbetar också aktivt för att värna om Piteås unika skärgårdsmiljö och att bevaka båtägarnas intressen. Detta inkluderar att fungera som ett remissorgan och en förmedlande länk mellan myndigheter och båtägare. Utöver detta är vi också medlem i Piteå kommuns Skärgårdsråd och strävar efter att utveckla båtsporten på ett hållbart sätt, med hänsyn till människa, miljö och samhälle. Målet är att bli den mest familjevänliga anläggningen i Bottenviken och att fortsätta vara en ledande aktör inom båtlivet i regionen.

Låter detta som något för dig?

Vill du vara en del av en aktiv och engagerad båtklubb som erbjuder fantastiska möjligheter för båtliv och gemenskap? Bli medlem i Piteå Båtklubb idag och upplev allt från ungdomsverksamhet och familjevänliga aktiviteter till tillgång till vår fina anläggning på Svinöra. Tillsammans värnar vi om sjövett, säkerhet och vår vackra skärgård.

Välkommen till Piteå Båtklubb!

- PBK